21 januari 2014

Dagens fullmäktige bjuder på smått och gott

Dagens kommunfullmäktige i Växjö bjuder på både det ena och det andra och jag utgår från att debatten kommer att bli lång och spännande kring flera av frågorna. Först på dagordningen är i vanlig ordning ledamöternas frågestund där jag vanligtvis brukar få en hel del frågor. Så också idag... Idag ansåg jag dock inte bara att jag skulle behöva svara på frågor utan ville också ställa en. Frågan gick till kommunstyrelsens ordförande Bo Frank=). Jag läste i en morgontidning tidigare idag om att Växjös betydelse som tillväxtmotor i regionen har ökat och att fler företag väljer att etablera sig i Växjö, nu senast valde ett expansivt IT-företag att etablera sig här med 20 nya arbetstillfällen. Mitt under en brinnande internationell lågkonjunktur i en exportberoende stad har antalet jobb ökat med 2000 netto och antalet företag har under samma period ökat med 820 stycken netto. Detta är givetvis mkt bra och jag är stolt över detta resultat, jag är dock inte nöjd. Jag är också en av dem som anser att jobben är den viktigaste frågan för att Sverige och Växjö ska kunna växa och den viktigaste förutsättningen för att kvaliten i fortsättningen ska kunna bli ännu bättre. Jag ställer därför min fråga till kommunstyrelsens ordförande Bo Frank, vad har du för planer för att skapa ännu bättre förutsättningar för att jobben ska bli ännu fler och att fler företag ska vilja etablera sig i Växjö och växa och utvecklas. Nu är kanske ledamöternas frågestund inte främst till för att jag och Bo Frank ska föra samtal mellan oss men ibland så kan jag helt enkelt inte låta bli=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar