11 juni 2009

Berit Andnor & Co skjuter brevid mål

Så har man blivit kallad både ynklig och ryggradslös i riksdagens kammare av KU:s ordförande Berit Andnor. Jag slutar aldrig förvånas över den kvinnan. Hon slår verkligen på den stora trumman när hon står i talarstolen. Tyvärr framstår hon bara som en stor surpuppa! Det måste vara tragiskt för socialdemokraterna att det inte fanns fler konstitutionellt viktiga och bra anmälningar i årets granskning. I brist på att klanka ner på det konstitutionella går man på det politiska men det är ju knappast det som vi är satta att granska. De må ogilla den borgerliga politiken så mycket de vill men vi kan inte bygga en KU granskning på innehållet, det är formerna som är intressanta.

Jag tycker också att det är en smula tråkigt att socialdemokraterna faktiskt förstör stora delar av det granskningsarbete vi har gjort genom att bara lyfta fram de delar där vi riktar stark kritik eller pekar ut ett enskilt statsråd som ansvarig. I sin iver att pricka en enskild minister så skjuter socialdemokraterna brevid mål. Genom att bara fokusera på något enskilt fall faller många andra granskningar där vi faktiskt kommer med klara och tydliga synpunkter för förbättringsarbete till regeringskansliet, i glömska. Detta om något undergräver KU:s legitimitet och kontrollmakt.

Debatten igår var lååååång men viktig. Jag tror att det stod klart för den (om någon) som orkade lyssna till vad vi hade att säga att de reservationer som minoriteten lagt, mer hade en politisk än konstitionell grund.

Min förhoppning är givetvis att socialdemokraterna inför nästa år ska inrikta sig på det konstitutionella arbetet men sannolikheten är inte särskilt stor med tanke på att det är valår. Om Berit Andnor och Morgan Johansson använt KU:s som en politisk arena tidigare är det inget mot vad de kommer att göra sista året den här mandatperioden. Jag har också en känsla av att andra ledamöter också kommer att jaga sitt TT-meddelande under året och att antalet anmälningar till KU därför kommer att bli många till antal.

Nu har jag i alla fall avslutat mitt arbete i KU innan sommaren. Känns härligt! Inga mer kvällar med tjocka pappersbuntar och krångliga lagparagrafer att uttyda. Missförstå mig inte... det är otroligt spännnade och fantastiskt att sitta i KU, men det är också så mycket jobbigare än många (alla) andra utskott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar