03 mars 2011

Thomas Eneroth - socialdemokraternas starke man?

Jag varken vill eller kan ge socialdemokraterna några goda råd över vem de ska välja till nästa partiordförande för sitt parti. Jag besitter för det första inte kunskapen om vem som skulle tjäna partiet bäst, har egentligen ingen uppfattning men mina årikter är hursomhelst inte särskilt relevanta om ens intressanta.

Trots detta kan jag inte låta bli att tänka tanken hur det skulle bli utifrån mitt perspektiv, Växjös och Kronoberg om Thomas Eneroth faktiskt blev partiordförande för landets näst största parti. Skulle det vara positivt eller negativt? Spontant skulle jag tycka att det var ganska kul för jag gillar Thomas, han är trevlig och bra. Han jobbar hårt och jag tror att han skulle kunna samla partiet. Jag skulle vara glad för hans skull för att jag känner honom.

Jag tror att det skulle vara positivt för Växjö om svergies näst största parti hämtade sin ordförande från vår stad. Det skulle sätta Växjö och Kronoberg på kartan och ge oss en bra plattform för ytterligare marknadsföring. Thomas Eneroth skulle kunna presentera sig som att han bor i "Europas grönaste stad" och i ett av framtidens mest expansiva och tillväxtökande län.

För moderaternas och alliansens del är jag inte särskilt bekymmrad. Thomas Eneroth kommer antagligen inte att locka fler väljare till socialdemokraterna här i Kronoberg eller Växjö för att han blir partiledare - det kan till och med få motsatt effekt. Men det kommer att lägga lite status till riksdagsvalet och göra det än mer intressant här i länet.

Att flytta från svenssonvillan på Hov tror jag inte är aktuellt så för egen del skulle jag väl få vänja mig vid fler polispartueller och fler SÄPO vakter på i kvarteret - men det skulle ju bara vara trevligt och kanske motverka ett eller annat inbrott.

Min slutsats är helt enkelt att det vore bra om Thomas Eneroth blev partiledare för socialdemokraterna. Go Thomas GO!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar