03 november 2011

Stora barngrupper och fler timmar på dagis= fler skador

Är det egntligen en nyhet eller ens förvånande att över 6000 barn skadas på dagis. Jag är faktiskt inte särskilt överraskad. Med fler barn som går i förskolan fler timmar per dag borde detta vara en inte alltför märklig utveckling. Givetvis är det inte bra och det borde samtidigt finnas en positiv utveckling där man lär sig förhindra skador och olyckor. Jag tror dock att det är oerhört svårt att förebygga i samma takt som antalet barn och timmar på dagis ökar. Tänk er själva hur situationen på dagis måste vara för både barn och anställda. Hur känner ni er själva efter en arbetsdag på 8 timmar? Lägg då till att många barn har längre arbetsdag än så. Att det är pojkar i större utsträckning som skadar sig än flickor tycker jag inte heller är så konstigt. Pojkar påverkas mer av stora barngrupper och tappar koncentrationen snabbare när de är trötta. Då inträffar en olycka lätt.

olyckor inträffar överrallt och spenderar man största delen av sin tid på ett visst ställe är det givetvis störst chans att olyckan är framme just där. Jag är inte alls orolig över att våra barn inte är säkra på våra förskolor. Jag hoppas dock innerligt inte att trenden, att fler barn är på dagis i fler timmar, fortsätter. I detta avseende är jag konservativ. Jag är fullt medveten om att alla inte har lyxen att kunna välja eller att gå ner i arbetstid men det finns olika sätt att prioritera och i de flesta familjer är man ändå 2 föräldrar och kan dela på ansvaret och flexa med sina egna arbetstider.

Direkt skadlig vore socialdemokraternas familjepolitik. Att alla föräldrar ska ha rätt att ha sina barn på dagis i 40 timmar/vecka oavsett om föräldrarna jobbar eller ej vore förödande. Framförallt skulle det innebära en katastrof för förskolan med betydligt större barngrupper, lägre personaltäthet och ännu fler olyckor som konsekvens. De ekonomiska aspekterna behöver jag inte ens nämna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar