09 februari 2012

Fler miljövänliga bilar i Växjö

Diskussionen om miljövänliga bilar och hur vi ska få fler att köpa dem är ständigt närvarande. Idag skriver smålandsposten bland annat om saken. Där nämns det att kommunen valde att inte besluta enligt ett förslag som tagits fram nyligen om att låta 200 000 kr användas som prispengar i ett lotteri där köpare av miljöbilar kunde delta. Jag är i allra högsta grad en av de ansvariga för att vi valde att göra på ett annat sätt. För det första anser jag inte att kommunen ska bidra med pengar till ett lotteri. Det är antagligen inte särskilt konstigt eller förvånande.

200 000 ligger fortfarande i potten och frågan är vad kommunen kan eller bör göra för att få fler att köpa miljövänliga bilar. Jag är i grund och botten tveksam till att politiker ska blanda sig i teknik och utveckling och förorda ett alternativ framför ett annat. Det har vi varken kunskap eller uppdrag att göra. Dessutom hamnar vi ofta i en situation som lätt kan snedvrida konkurrensen på marknaden.

Vad vi möjligtvis kan göra är att belysa de positiva effekterna av att köpa och köra mer miljövänliga fordon. Allra helst välja cykeln framför bilen när det är möjligt. Jag är förvisso mammaledig nu och inte direkt delaktig i att ta fram förslag hur vi ska använda de avsatta 200 000 kr. Jag skulle dock övertygad om att vi tar kontakt med samtliga bilhandlare i kommunen så att ingen känner sig utanför. Vilken eller vilka bilar de sedan vill lyfta fram som miljövänliga måste vara något som stämmer överrens med allmänna riktlinjer och inget som vi politiker i Växjö hittat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar