28 februari 2012

Reklamfritt centrum

Har nu varit hemma i 3 månader med Elsa och Måns och det är inte utan att man blir lite debattsugen. Jag menar då inte att jag är sugen på ännu ett bråk med min trotsige treåring utan det är en politisk debatt jag är ute efter. Jag är inte redo att avbryta mammaledigheten och börja jobba igenom utan det handlar mer om att kunna plocka russinen ur kakan. Jag följer dagens fullmäktigedebatt via radion samtidigt som jag målar flygplan med Måns och ger Elsa lite mat. Nu är väl debatten i Växjö kommunfullmäktige inte alltid så upphetsande men dagens sammanträde har redan bjudit på en hel del intrfessanta åsikter. Debatten kring ett reklamfritt centrum hade jag exempelvis gärna deltagit i. Debatten grundar sig på en motion från S och V där de föreslår att vi succesivt ska förbjuda och ta bort all reklam i centrum på samma sätt som man gjort i Sao Paulo. Jag har haft liknande debatter med vänsterpartister tidigare i riksdagen. Då handlade det om reklam i TV, den här gången i det offentliga rummet. Utgångspunkten är dock densamma - människor skall slippa att utsättas för kommersiella budskap då det förfular och bidrar till att vi handlar mer. Jag tror till skillnad från dem att handel är något bra och bidrar till både tillväxt och ett bättre sammhälle. Dessutom anser jag att männiksor kan ta ansvar för sina egna liv och att vi politiker inte behöver finnas där för atat detaljstyra och skydda männiksor i alla lägen. Att förbjuda reklamen i centrum skulle vara negativt för handlarna och det skulle bidra till ett tråkigare och mindre livfyllt centrum enligt min åsikt. Jag ser det dessutom som omöjligt att kommunen skulle gå in och besluta och berätta för privata fastighetsägare vad de får ha eller inte får ha på sina byggnader. I ett avseende är jag villig att ha vissa restriktioner och det är när det handlar om trafiksäkerhet. Stora blinkande skyltar är inte att rekommendera vid korsningar, trafikljusen och rondeller. Det verkar dock som om detta är något av en politisk käpphäst för S och V oc något som de ämnar driva i olika former och forum så jag får sannolikt tillfälle att debattera saken när jag åter är i tjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar