02 oktober 2012

Välfärdens kärna ligger djupt inbäddad i Växjö

Jag gillar verkligen att vara politiker i Växjö kommun men en del dagar är bättre än de andra, vissa dagar vill man slippa helt och hållet. Började morgonen med sedvanlig morgonbön (moderatmöte i Bo Franks rum). Där diskuterade vi en rad olika förslag, som förvisso kanske är bra men som jag ändå tror kan vara kontraproduktiva och som vanligt är det skattebetalarna som ska stå för kalaset. I fredags hade jag en fantastisk diskussion med unga lovande moderater om vad som är välfärdens kärna, välfärd och vad som är ren lyx. Jag önskar att vi hade tid och möjlighet att diskutera sådana saker i fullmäktigegruppen & alliansen ibland. Istället tenderar kommunens åtaganden bara öka och öka trots att vi ser att det kommer bli tuffare tider framöver. Vi lägger alldeles för lite tid på att diskutera och utveckla den välfärdsverksamhet vi faktiskt bedriver och alldeles för mycket tid på att utveckla så kallade + tjänster, lördagsgodis för våra medborgare. Jag är erhört rädd för vad som händer den dagen vi inte längre har råd med dessa förslag och åtgärder som ligger långt utanför välfärdens kärna. Tror framförallt att det är nyttigt att en gång per mandatperioden verkligen pröva alla våra satsningar. Jag skulle verkligen vilja att vi gjorde en nollbudget nästa gång vi gör budget i kommunen. Att man helt enkelt börjar med ett tomt dokument och sedan plockar område för område som vi verkligen kan motivera, vet är bra och som gynnar våra skattebetalare och som är nödvändiga. Missförstå mig inte, vi har en mycket bra diskussion inom moderaterna, vi har högt i tak och konstruktiva diskussioner och förslag. Jag önskar dock att vi ibland kunde gå två eller tre steg tillbaka istället för att ryckas med i nya förslag för att förbättra, förfina & lyxa till kommunen ytterligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar