17 februari 2011

Välkända Växjö i Japan

Att jag var i Japan i förra veckan och talade om vårt miljöarbete i Växjö kommun har sannolikt inte ungått någon som tittar lite då och då på min blogg. Föredraget och konferensen gick väldigt bra och det var en fantastisk upplevelse att delta i konferensen, göra studiebesök på olika företag och kulturella platser samt lyssna till olika miljöprojekt som pågår runt om i Japan. Jag lärde mig otroligt mycket den här resan och flera av de projekt som jag fick lyssna till gav mig nya idéer på vad vi kan göra här i Växjö.

Jag blev dock lite förvånad över hur pass kända Växjö är i Japan. Vi lyfts verkligen fram som ett av världens bästa exempel på ett framgångsrikt miljöarbete. Grunden i detta är givetvis ett målmedvetet och lyckat miljöarbete i över 30 år och att vi lyckats sänka våra CO2 utslätt med 35% invånare samtidigt som vi har haft en positiv tillväxt på 64%. Vi har bevisat att man kan ha och äta kakan på en och samma gång. Extremt roligt och något som jag hoppas att Växjöborna kan ta till sig och känna stolthet över. Vi måste på något sätt lyckas sprida det här budskapet även på hemmaplan. För att ta nästa steg i miljöarbetet krävs det nämligen betydligt mer delaktighet av dem som bor i Växjö. Det handlar då framförallt om energieffektivitet och transporter. Hursomhelst har jag en känsla av att vi kommer att få en hel del Japaner som kommer hit till Växjö för att studera oss ytterligare.

Prisutdelning Low-Carbon Cities in Kyoto



Stadshuset i Kyoto samt den elektiska stadsbussen som vi sedan provåkte




Hos Borgmästaren i stadshuset - mannen i mitten som är klädd i Kimono 365 dagar om året.



På studiebesök på företaget Omron - helt fantastiskt företag som gör allt ifrån febertermometrar, biljettautomater i tunnelbanen till interaktiva katter och blodanalys apparater.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar