01 mars 2013

Gårdagens tekniska nämnd bjöd på både stort & smått

Fick en låååååång kväll tillsammans med mina kollegor i tekniska nämnden igår. Dagordningen var allt annat än tråkig och ointressant. För det första fick nämnden en rapport från den arbetsrättsliga utredning som Mikael Färdig genomfört med anledning av de fel och brister som uppdagats på vår gatuavdelning. Nämnden fick en rapport hur utredningen gått till väga och vad de kommit fram till. Utredningen landade i att min gatuchef fick en varning. Mer om utredningen och läget på förvaltningen finns att läsa i ett annat inlägg här på bloggen.

På gårdagens möte avklarade vi också frågan om den omtalade Backöeken. Nämnden landade i att låta eken stå kvar. Jag vill absolut inte förminska ärendets betydelse men det är märkligt hur vissa ärenden kan engagera medan andra ärenden inte får någon uppmärksamt alls. Jag tror att Smålandsposten skrivit om Backöeken minst 6 gånger. Nu är i vart fall frågan avklarad för nämndens del och kommer ha stor principiell betydelse för våra tjänstemän när de ska avgöra liknande ärenden i framtiden.

Igår fattade vi också beslut om anbudsunderlaget för att lägga ut parkeringsövervakningen på entreprenad. Förhoppningsvis lyckas vi nu få in många bra anbud under våren och kan lägga ut verksamheten så fort som möjligt. Helt otroligt vad frågan dragit ut på tiden.

Gårdagens möte var Ulf Agermarks sista möte som tf förvaltningschef. Han valde att avgå samma dag som påven:). Han har varit fantastisk och jag är glad att han nu stannar kvar ett tag på förvaltningen och roddar sina stadsmiljöprojekt. Vi avhandlade också några motioner, medborgarförslag och fick redogörelse om bokslutet. Jag klubbade av mötet vid 19.30 och var då trött i både kropp och knopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar