02 september 2009

Från dröm till verklighet



Idag besökte jag Carisma förskola här i Växjö. En nyöppnad förskola mitt i centrum. Det var ett spreciellt besök för min del då det är min nära vän Myriam Ekman som öppnat denna förskola. För min del har jag följt Myriam och hennes dröm som nu blivit verklighet. Det är verkligen underbart att se hur hon bokstavlig sprudlar. Att förskolan sedan är både fin, fräsch och oerhört omtyckt gör ju inte saken sämre.

De har inte varit igång länge men håller redan på att bygga ut från 2 till 4 avdelningar. Totalt kommer det att vara ca 80 barn och 24 anställda på förskolan. Förskolan har inrikting på musik, kultur och drama. Det är uppenbart att det är en platt organisation där all personal är delaktig och kan påverka. Myriam är både föreståndare och städerska och Andreas sköter ekonomin.

Min förhoppning är att fler som Myriam ska göra verklighet av sina drömmar och starta eget. Tänk hur många duktiga kompetenta kvinnor som sitter inlåsta i offentliga sektorn men som skulle blomma ut om de fick möjlighet att driva verksamheten själva. Det kanske handlar om en vårdcentral, ett äldrebeoende eller varför inte en förskola. Den offentliga sektorn är vår största kvinnofälla, öppna upp den och vi kommer få ett jämställt samhälle på allvar.

Jag önskar både Myriam och hennes man Andreas all lycka i framtiden och hade jag inte redan fått plats på Stentrollet åt Måns hade jag mer än gärna placerat Måns i deras händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar