14 september 2009

Studiebesök på Hammarplast i Tingsryd

Iförra veckan gjorde jag ett studiebesök på Hammarplast i Tingsryd. Ett företag med över 60 år på nacken. Ett företag som fortsätter att utvecklas och ta sig in på nya markander.

År 1947 startade bröderna Carl och Hugo Hammargren i Tingsryd tillverka produkter för hem och förvaring i det nya spännande materialet plast. Ägarskapet har sedan varierat och bland annat ägde Iittala dem en tid. Nu är det återigen svenska ägare som storsatsar men nya produkter och utökat sortiment för förvaring. Majoritetsägare är familjerna Hermansson och Bergendahl tillsammans med Industrifonden.

Jag träffade Ola Hermansson, Vd för Hammarpast. Vi diskuterade företagets utveckling och framtida planer. Vi talade bland annat om vikten av lokala ägare som tar ett aktivt ansvar för företaget för att det skall utvecklas positivt. Nyligen har de även investerat i nya maskiner för att effektivisera ytterligare och bli mer konkurrenskraftiga. Vi talade även om fördelar och nackdelar med att ha ett företag i Kronoberg, infrastuktur, rekrytering av personal samt kostander för fabrikstomter.

Ska bli oerhört spännande att följa företagets utveckling. De senaste produkterna är snarare inredningsdetaljer än rena förvaringsboxar.

Läs mer om företaget på http://www.hammarplast.com/

Efter besöket passade jag på att shoppa lite i outletbutiken. Det blev givetvis en hel del förvaringsboxar till förrådet. När jag kom hem hittade jag dock ett halt nytt mycket uppskattat användingsområde. Boxen har hjul och rullar relativt snabbt till Måns stora lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar