11 november 2009

Fiasko för kårvalet -igen


Det är uppenbarligen dålig uppslutning i kårvalet på Växjö universitet...igen. Ingen större surprice menar jag. Studenter är helt enkelt inte intresserade. Det var de inte när jag var aktiv i studentpolitiken och det är de inte nu heller, drygt 10 år senare. Röstningen är förvisso inte avslutad ännu och mirakel kan ju inträffa. Jag skulle dock tippa på att resultatet hamnar på 12-14%, max. Detta trots att man numera enkelt kan rösta på nätet.

Hur ska man då tolka detta? Mitt enkla svar är att studenter inte är intresserade av att bli representerade av "kårpampar", detta oavsett vilket parti, kön, ålder, föreningen, förbund, läggning eller nation de tillhör. Det stora problemet är därför att de blir det, varken de vill det eller inte. Därför kan jag tycka att det är viktigt att man också röstar.

Kårobligatoriet avskaffas förvisso nu den i juli 2010 men det innebär inte problemet är löst helt och hållet. Medlemskap i studentkår blir nu frivilligt (något som verkligen var på tiden. Kårobligatoriet är enligt mig minst lika fel som en gång kollektivanslutningen till Socialdemokraterna var.)men den felaktiga representativiteten kvarstår. Studentkårer har även i fortsättningen rätt till representation i högskolans beredande och beslutande organ. Finns det fler än en kår ska de i första hand själva komma överens om hur representationen ska fördelas. Detta är helt ok och bra rent av. Problemet är att de även kommer att föra talan för de studenter som inte är medlemmar i någon studentkår. Detta är helt fel. I vilka andra organisationer och föreningar (förutom för facken) skulle detta anses vara ok?

Eller så kan man ju tolka det låga valdeltagandet och intresset för kåren som ett tyst medgivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar