05 maj 2010

Bodströms debatteknik brister

Svarade nyligen på en artikel i Smålandsposten som Tomas Bodström och Tomas Eneroth skrivit. Kändes oerhört skönt att skriva av sig lite och ge dem en känga då deras artikel var så dålig. De påstod i sin artikel att det varit fyra års vakuum på justitieområdet och att Beatrice Ask inte gjort sitt arbete utan försuttit alla chanser till att förbättra rättsväsendet. Skitsnack och oseriöst dravel menar jag och skrev förljande svar!

-----------

Jag är en aning kluven till hur jag ska bemöta herrarna Bodström & Eneroths påståenden i SMP den 23/4. Är det så att de på fullaste allvar anser att Alliansregeringen inte genomfört några som helst reformer inom rättsväsendet under mandatperioden eller är deras påståenden bara oseriös populism? Tomas Bodström har förvisso många olika jobb och åtaganden vid sidan om uppdraget som riksdagsledamot men det skulle ändå förvåna om han som ordförande i justitieutskottet missat de mest omfattande satsningarna på rättsväsendet i modern tid. Det får mig därför att landa i slutsatsen att de helt enkelt är oseriösa i sin argumentation och försöker vilseleda väljarna. En debatteknik som inte alls är obekant för Tomas Eneroth.

Att i detta läge förklara för Bodström och Eneroth vilka reformer vi genomfört inser jag är lönlöst men övriga läsare kanske är intresserade. Här är ett litet axplock:

Hela rättskedjan har fått kraftigt ökade resurser.
Antalet poliser har ökat med nästan 3000 och vallöftet om 20 000 poliser är uppfyllt.
Straffen för allvarliga våldsbrott har skärpts och en genomsyn nu av hela straffskalan pågår.
En omfattande handlingsplan för att bekämpa våld mot kvinnor har lanserats.
Brottsoffers ställning har stärkts i hela rättskedjan.
Kraftfullare tag för att bekämpa den grova organiserade brottsligheten

Att S-herrarna inte heller håller sig uppdaterade blir uppenbart när de efterfrågar ett förstärkt straffrättsligt skydd mot människohandel - regeringen överlämnade nyligen nämligen en proposition till riksdagen om just detta. Så mitt råd till Bodström och Eneroth är att ni uppdaterar både er kunskap och er debatteknik innan ni ger er in i debatten nästa gång. Jag väntar på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar