03 mars 2010

Fettman i riksdagen är på tillväxt

Paniken hos många riksdagsledamöter verkar infinna sig på nytt. Det handlar dock inte om placeringen på riksdagslistan den här gången utan snarare om valkampanjen. Nu är det snart hög tid för att börja ta fram valmaterial, komma på valslogans och forma det politiska innehållet som vi ska gå till val på. Detta är nog dock inte så många oroliga för, det handlar snarare om hur det hela ska förpackas. Foton för nya affischer och flygbald och foldrar ska knäppas. Det är när detta kommer på tal som många av oss inser att vi väger minst 4 kg mer nu än för 4 år sedan.

Fettman i riksdagen är på tillväxt och vår friskvårdskonsulet borde ha fullt upp. En riksdagsledamot går i genomsnitt upp minst 4 kg per mandatperiod. Själv är jag inget undantag. Jag har förvisso fött barn under mandatperioden men de sista 5 kg har varit svåra att göra sig av med. Det kommer att synas på affischerna i Kronoberg om jag inte gör något åt saken nu. Jag har dock tagit tag i mitt liv nu och har siktet inställt på att återta min forna målvikt.

Varför denna "panik"... För politik handlar tyvärr om mer än bara innehåll - även politiken har en yta. Det handlar inte bara om att ha den bästa politiken, förslagen måste förpackas på ett snyggt sätt, budskapen måste kommuniceras på rätt sätt och framföras av rätt personer med rätt framtoning och med förtroende.

För min del handlar det också om att vara i bra form inför valrörelsen. Då en valrörelse kanske är bland det jobbigaste och mest krävande jag varit med om. Det är en utdragen process som innebär tidiga morgonar, sena kvällar och nätter, konstig mat vid knäppa tider samt stor psykisk påfrestning. Är man inte i bra form pallar man inte trycket och då vinner vi inte heller valet. Inför valrörelsen i höst gäller det alltså att vara i toppform.

Att vi alla dessutom blivit 4 år äldre är inte heller alltid kul, men det är ett faktum som det är svårare att göra något åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar