17 juni 2010

Kärnkraft är dagens kärnämne


Sitter på mitt rum på riksdagen och väntar på att få trycka på JA knappen för att trygga svensk energiförsörjning. Jag ser verkligen fram mot att få rösta ja till att avskaffa förbudspolitiken vad gäller kärnkraften samt göra det möjligt att ersätta gamla uttjänta reaktorer med nya. Jag ser verkligen fram mot att se till att basindustrin, våra svenska företag och hushåll kan kalkylera med rimliga elpriser även i framtiden.

Jag är dock djupt oroad för vad som kommer hända om olyckan skulle vara framme och de rödgröna skulle vinna höstens val. Socialdemokraterna, som tidigare haft en mycket sund syn på kärnkraften, har nu helt och hållet vikit sig för miljöpartiet och förespråkar numera en snabb avveckling av kärnkraften. Detta är inte bra. Vi får dock hoppas att det inte blir något regeringsskifte och att Alliansen får fortsätta realisera sin historiska energiöverenskommelse som består av flera delar. Vår enrgipolitik vilar på tre ben där både vattenkraft, kärnkraft och förnyelsebar energi är viktiga ingredienser. Vi väljer nu att föra en likande energipolitik som USA, Frankrike, SB och Finland. En politik där vi statsar stort på grön energi samtidigt som ger kärnkraften nytt liv.

Socialdemokraterna är ute på väldigt hal is. Det var ju faktiskt Tage Erlander, Olof Palme och Ingvar Carlsson – som tillsammans med LO, näringslivet och flera borgerliga partier byggde upp kärnkraften för jobbens och välfärdens skull. Socialdemokraterna väljer nu att alliera sig med Mp och V som hela tiden har ansett att det var en felaktig linje och vill avveckla kärnkraften. Tillsammans kommer de att skapa massarbetslöshet om de får möjlighet till det. Jag har tillsammans med mina tre allianstjejer från länet skrivit en artikel där vi kräver att Tomas Eneroth, Carina A. Elgestam och Lars Wegendal ger kronobergarna besked om vad de står i frågan. Ska bli intressant att höra vad de har att säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar