15 juni 2010

(S)upersvagt stöd för Mona

Mona Sahlin har all anledning att vara nervös. Igår var hon oroad över socialdemokraternas dåliga siffror i storstäderna men om jag vore Mona Sahlin skulle jag vara betydligt mer oroad över henens egen situation. Jag menar inte att hon borde se om sitt eget hus utan inse att utan en stark statsminsiterkandidat vinner de rödgröna aldrig valet. Inte ens väljarna i de egna leden vill de ha henne. Enligt SIFO-undersökningen vill bara varannan socialdemokratisk väljare vill se Mona Sahlin som statsminister efter valet i höst. Bland de 1.000 personer som telefonintervjuades av Sifo i förra veckan ville 42 procent ha kvar Fredrik Reinfeldt som statsminister efter valet. Mona Sahlin fick stöd av 16 procent, medan sex procent föredrog Miljöpartiets Maria Wetterstrand.

Jag hoppas innerligt att vi får en presidentkampanj i höst. Där två tydliga alternativ står mot varandra, Fredrik mot Mona, Alliansen mot de rödgröna. Då tror jag att det kommer att gå oerhört bra för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar